Hej! Jag är Yulia Shamsutdinova och är student på leadership for sustainability Masterprogrammet!
Vad är din idé?
MAMA, Inc. är ett center för mumprenörskap som stödjer kvinnor med barn på väg att skapa sina företag och implementera hållbarhetsaspekter i dem genom att erbjuda strategisk rådgivning och nätverksmöjligheter. Projektets vision är att bygga en bro mellan moderskapets värld och affärsvärlden. MAMA, Inc. arbetar med att främja entreprenörskap bland mammor (så kallat ”mumprenörskap”) och agerar som en lösning för att förbättra kvinnors ekonomiska och sociala välbefinnande, minska könsgapet inom entreprenörskap och främja hållbart och innovativt företagande i Sverige. Projektet bidrar till att uppfylla FN:s hållbarhetsmål 5 och 8.
Hur kom du på idén?
Jag minns tydligt ögonblicket när idén dök upp i mitt sinne. Det var en vanlig höstkväll, och jag cyklade bara hem längs stranden efter föreläsningarna. Jag antar att mina magisterstudier fick mig att titta närmare på de sociala och miljömässiga problemen vi har och inspirerade mig mycket till att fundera över hur dessa problem kan lösas. Det som hände den kvällen var att två saker magiskt kombinerades i mitt huvud: jämställdhet inom entreprenörskap och ekonomisk självständighet för kvinnor efter att de fått barn. Jag blev verkligen inspirerad av idén som skulle bli den eleganta lösningen för en så viktig social fråga.
Vilka var de första stegen du tog när du började arbeta med din idé?
Jag tror att det är viktigt att säga att jag aldrig någonsin förväntade mig att bli entreprenör. Jag trodde inte att jag skulle kunna komma på en bra idé och framför allt att utveckla den till något. Så först berättade jag för min man om idén. Och han gillade den! Jag kände mig mer självsäker efter det och gick vidare. Jag kollade på Mincs webbplats, eftersom jag visste att de utvecklade startups. Jag tvekade vid den punkten, eftersom jag tyckte att min idé inte var tillräckligt ”mogen”. Men några dagar senare nämnde jag idén för en klasskamrat. Det var tur, för hon berättade för mig om Drivhuset. Hon hade redan anmält sig till Level Up-programmet då och föreslog att jag skulle göra detsamma. Det visade sig att jag hade missat sista ansökningsdag. Men turen var på min sida igen – jag skickade ett e-postmeddelande till Miriam och beskrev min idé och bad henne släppa in mig. Och det gjorde hon! Så började min resa. Under programmet klargjorde jag min idé, förberedde en NABC-analys för den, kom på ett namn och pitchade idén framgångsrikt vid slutet av Level Up-programmet.
Vilka tips har du för att starta upp?
För det första, värdera dina idéer, särskilt de som väcker en emotionell reaktion hos dig personligen. Din passion kommer att vara din viktigaste motivationskälla längs vägen, så se till att du verkligen vill förverkliga denna idé. För det andra, berätta om din idé för människor så att du kan få feedback, användbara tips och emotionellt stöd för att fortsätta. Hitta allierade och mentorer och tveka inte att be om råd – du är ny här, så det är helt okej att inte veta så mycket. Ju fler människor som känner till din idé, desto mer verklig och stark kommer den att bli, eftersom den inte bara kommer att leva i ditt huvud, utan också i många andras tankar.
Vilka är dina nästa steg?
Jag har fått Leapfrogs finansiering, så jag kommer att arbeta med mitt projekt under sommaren på Minc. Min plan är att lära känna kunderna bättre och utvidga mitt nätverk inom entreprenörscommunity.
Hur kan människor kontakta dig?
Genom mitt LinkedIn-konto
Följ Yulias resa på LinkedIn här